Deruluft czyli samolotem do Moskwy

Deruluft czyli samolotem do Moskwy

Dnia 16 kwietnia 1922 w Rapallo Niemcy i Rosja podpisały układ o wzajemnej współpracy. Dwa tygodnie później 30 kwietnia 1922 w Moskwie wylądował pierwszy samolot pasażerski Fokker  F III należący do  Niemiecko-Rosyjskiego Towarzystwa Lotniczego (Deutsch Russische Luftverkehrgesellschaft) DERULUFT.

Bazą przedsiębiorstwa był port lotniczy Devau w Królewcu. Przez pierwsze 3 lata działalności samoloty do Moskwy startowały tylko z Królewca. 

W latach 1922-1923 Deruluft przewoziło przeważnie kurierów, dyplomatów, pocztę i fracht. Dopiero od 1925 przedsiębiorstwo otworzyło się na pasażerów z zewnątrz, kiedy linię przedłużono do Berlina z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się 3 razy w tygodniu. Bilet kosztował 126 dolarów. Trasa obsługiwana była na przemian z Berlina do Królewca samolotami Junkers G23, a z Królewca do Moskwy samolotami Fokker F III.

Od kwietnia 1927 towarzystwo otrzymało nowe maszyny Dornier Merkur, które stopniowo zastępowały wysłużone Fokkery. Samolot posiadał nowoczesną kabinę pasażerską z miejscami leżącymi.

Samolot Dornier Merkur D 1079 linii Berlin – Moskwa na lotnisku w Gdańsku Wrzeszczu. 

W 1927 trasa do stolicy ZSRR została przedłużona do 1900 km poprzez włączenie do niej Rygi, a rok później w 1928 otwarto drugą linię, z Rygi do Leningradu. Obsługiwana była przez samoloty Junkers F 13 ponieważ leningradzki port lotniczy nie nadawał się do wykorzystania przez nowsze samoloty pasażerskie. 

W 1929 Deruluft zatrudniał 159 pracowników, z których 17 to byli piloci, a reszta personelu stanowiła techniczne zaplecze. Przedsiębiorstwo utrzymywało się dzięki wielomilionowym dotacjom, głównie rządu niemieckiego.

W 1932 towarzystwo zakupiło dwie maszyny typu Rohrbach Roland i dwa radzieckie ANT-9 tak, że w 1933 w parku maszynowym Deruluft`u znajdowały się trzy Rohrbach Roland, dwa ANT-9, dwa Dornier Merkur i cztery Junkers F13. W 1934 po raz pierwszy na linii do Moskwy pojawił się Junkers Ju 52

W 1936 wyremontowano lotnisko w Leningradzie. Deruluft zakupił do obsługi tego kierunku dodatkowe cztery Ju-52, a trzy ANT-9 wynajął od Aerofłotu.

W latach 30-tych loty do Moskwy i Leningradu w czasie letnim od maja do końca października odbywały się codziennie. Czas podróży z Berlina do Moskwy wynosił 12 godzin, a do Leningradu 11.

Linia lotnicza DERULUFT w latach 30-tych

W 1934 niemiecko-rosyjskie stosunki uległy pogorszeniu. W Niemczech powiększała się antykomunistyczna propaganda i prześladowania. Hitler rozwiązał wojskowe układy ze Związkiem Radzieckim w tym także tajny poligon i szkołę lotniczą w Lipezku. 

Linia lotnicza do Moskwy powoli traciła na znaczeniu. Wykorzystywana do 20 marca 1937 przez samoloty Ju-52, dwa ANT-9 i co ciekawe przez jeden rosyjski  DC-2. ZSRR szukał nowych połączeń z Europą. Między innymi przez Sztokholm i Pragę. Niemcom z kolei przestało zależeć na kontaktach z Związkiem Radzieckim. Oczywiście do czasu, kiedy to sytuacja zmieniła się o 180 stopni w sierpniu 1939. Ostatnie zebranie członków towarzystwa Deruluft odbyło się 23 sierpnia 1937, na którym podjęto uchwałę o rozwiązaniu z dniem 31 sierpnia 1937.

Ruch lotniczy Deruluft 1922-1937

RokPasażerowieFracht/kgPoczta/kg
192233818.2981.047
192332425.0761.568
19243992.390
192513225.440
1926119225.89210.733
1927180949.69425.574
1928251069.86627.992
1929269275.23816.711
1930294762.35127.244
1931457287.69129.060
19324737104.71024.242
19337658164.51331.611
193415292267.49156.952
193514064366.22873.615
193617080429.559102.495
1937147729.15020.957

Copyright 2021 Maciej Bakun © Wszystkie prawa zastrzeżone. maciejbakun2@gmail.com