Dnia 16 kwietnia 1922 w Rapallo Niemcy i Rosja podpisały układ o wzajemnej współpracy. Dwa tygodnie później 30 kwietnia 1922 w Moskwie wylądował pierwszy samolot pasażerski Fokker F III należący do Niemiecko-Rosyjskiego Towarzystwa Lotniczego (Deutsch Russische Luftverkehrgesellschaft) DERULUFT.
Bazą przedsiębiorstwa był port lotniczy Devau w Królewcu. Przez pierwsze 3 lata działalności samoloty do Moskwy startowały tylko z Królewca.
W latach 1922-1923 Deruluft przewoziło przeważnie kurierów, dyplomatów, pocztę i fracht. Dopiero od 1925 przedsiębiorstwo otworzyło się na pasażerów z zewnątrz, kiedy linię przedłużono do Berlina z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się 3 razy w tygodniu. Bilet kosztował 126 dolarów. Trasa obsługiwana była na przemian z Berlina do Królewca samolotami Junkers G23, a z Królewca do Moskwy samolotami Fokker F III.
Od kwietnia 1927 towarzystwo otrzymało nowe maszyny Dornier Merkur, które stopniowo zastępowały wysłużone Fokkery. Samolot posiadał nowoczesną kabinę pasażerską z miejscami leżącymi.
W 1927 trasa do stolicy ZSRR została przedłużona do 1900 km poprzez włączenie do niej Rygi, a rok później w 1928 otwarto drugą linię, z Rygi do Leningradu. Obsługiwana była przez samoloty Junkers F 13 ponieważ leningradzki port lotniczy nie nadawał się do wykorzystania przez nowsze samoloty pasażerskie.
W 1929 Deruluft zatrudniał 159 pracowników, z których 17 to byli piloci, a reszta personelu stanowiła techniczne zaplecze. Przedsiębiorstwo utrzymywało się dzięki wielomilionowym dotacjom, głównie rządu niemieckiego.
W 1932 towarzystwo zakupiło dwie maszyny typu Rohrbach Roland i dwa radzieckie ANT-9 tak, że w 1933 w parku maszynowym Deruluft`u znajdowały się trzy Rohrbach Roland, dwa ANT-9, dwa Dornier Merkur i cztery Junkers F13. W 1934 po raz pierwszy na linii do Moskwy pojawił się Junkers Ju 52.
W 1936 wyremontowano lotnisko w Leningradzie. Deruluft zakupił do obsługi tego kierunku dodatkowe cztery Ju-52, a trzy ANT-9 wynajął od Aerofłotu.
W latach 30-tych loty do Moskwy i Leningradu w czasie letnim od maja do końca października odbywały się codziennie. Czas podróży z Berlina do Moskwy wynosił 12 godzin, a do Leningradu 11.
W 1934 niemiecko-rosyjskie stosunki uległy pogorszeniu. W Niemczech powiększała się antykomunistyczna propaganda i prześladowania. Hitler rozwiązał wojskowe układy ze Związkiem Radzieckim w tym także tajny poligon i szkołę lotniczą w Lipezku.
Linia lotnicza do Moskwy powoli traciła na znaczeniu. Wykorzystywana do 20 marca 1937 przez samoloty Ju-52, dwa ANT-9 i co ciekawe przez jeden rosyjski DC-2. ZSRR szukał nowych połączeń z Europą. Między innymi przez Sztokholm i Pragę. Niemcom z kolei przestało zależeć na kontaktach z Związkiem Radzieckim. Oczywiście do czasu, kiedy to sytuacja zmieniła się o 180 stopni w sierpniu 1939. Ostatnie zebranie członków towarzystwa Deruluft odbyło się 23 sierpnia 1937, na którym podjęto uchwałę o rozwiązaniu z dniem 31 sierpnia 1937.
Ruch lotniczy Deruluft 1922-1937
Rok | Pasażerowie | Fracht/kg | Poczta/kg |
1922 | 338 | 18.298 | 1.047 |
1923 | 324 | 25.076 | 1.568 |
1924 | 399 | – | 2.390 |
1925 | 1322 | – | 5.440 |
1926 | 1192 | 25.892 | 10.733 |
1927 | 1809 | 49.694 | 25.574 |
1928 | 2510 | 69.866 | 27.992 |
1929 | 2692 | 75.238 | 16.711 |
1930 | 2947 | 62.351 | 27.244 |
1931 | 4572 | 87.691 | 29.060 |
1932 | 4737 | 104.710 | 24.242 |
1933 | 7658 | 164.513 | 31.611 |
1934 | 15292 | 267.491 | 56.952 |
1935 | 14064 | 366.228 | 73.615 |
1936 | 17080 | 429.559 | 102.495 |
1937 | 1477 | 29.150 | 20.957 |